Az egész számok összeadása
KERESÉS
Feladat
Most te találhatod ki a feladatot!
Te határozhatod meg az elvégzendő műveletet!
Mit szeretnél? Összeadást vagy kivonást? Ezt a megfelelő művelet neve melletti kis négyzetbe kattintva választhatod ki. Ha ezt már eldöntötted, válassz ki –10 és 10 között két számot, amelyekkel a műveletet szeretnéd elvégeztetni. A felső csúszkával az összeadás egyik tagját, illetve kivonás esetén a kisebbítendő számot állíthatod be. Az alsó csúszkával az összeadás másik tagját, illetve a kivonandó számot határozhatod meg.
Segítség a tanulónak a feladatmegoldáshoz - videómagyarázat
Segítség a tanulónak a feladatmegoldáshoz - szöveges tananyag
Összeadás
A rajzokon a
1 készpénzt, a
pedig 1 adósságot jelöl.
Az adósságcédulákat is betesszük a pénztárcába, hogy el ne feledkezzünk a törlesztésről.
Nézzük a tárcákat!




Tudjuk, hogy 1 készpénz + 1 adósság = 0.
Ezért mind a négy gyerek pénztárcájában az adósságaik törlesztése után 2 készpénz van.
A matematika nyelvén:
Zsuzsi: (+3) + (-1) = +2
Balázs: (+4) + (-2) = +2
Pista: +2
Kati: (+5) + (-3) = +2
Nézzünk néhány összeadás a vagyoni helyzettel szemléltetve!
1. PÉLDA
(+8) + (-3)
volt: ![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
(+8) készpénzünk
hozzátettünk: ![]()
![]()
(-3) adósságot
Mivel egy ![]()
pár értéke 0, az így megmaradt készpénzünk +5, azaz (+8) + (-3) = +5
2. PÉLDA
(+2) + (-7)
volt: ![]()
(+2) készpénzünk
hozzátettünk: ![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
(-7) adósságot
Mivel egy ![]()
pár értéke 0, az így megmaradt adósságunk -5, azaz (+2) + (-7) = -5
3. PÉLDA
(-6) - (-2)
volt: ![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
(-6) készpénzünk
elveszünk belőle (-2)-t, akkor ![]()
![]()
![]()
![]()
marad (-4) azaz
(-6) - (-4) = -4
4. PÉLDA
(+6) - (-2)
volt: ![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
(+6) készpénz
Ebből nem lehet elvenni két adósságcédulát, hiszen csak készpénzünk van. Egészítsük ki úgy a meglévő pénzünket, hogy abból már el tudjunk venni 2 adósságcédulát, de az eredeti pénzünk értéke ne változzon!
Vagyonunkhoz hozzáteszünk két 0 értékű párt:
![]()
![]()
Így is (+6)-ot raktunk ki csak más alakban:
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
(+8)
![]()
(-2)
Ebből már el tudjuk venni a 2 adósságcédulát:
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
(+8)
(-2)
marad: +8, azaz (+6) - (-2) = +8
5. PÉLDA
(-6) - (+2) = +8
Volt: ![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
(-6) adósságunk
Ebből nem lehet elvenni 2 készpénzt, ezért kiegészítjük a pénzünket 0-t érő 2 párral:
![]()
![]()
Így is a (-6)-ot raktuk ki, csak más alakban:
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
(-8)
![]()
(+2)
Ebből már el tudjuk venni a (+2)-t:
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
(-8)
(+2)
marad: (-8), azaz (-6) - (+2) = -8.
Az összeadást lehet számegyenesen is szemléltetni:
Pozitív szám hozzáadása számegyenesen
0-ból 3-at lépünk jobbra:
0 + (+3) = + 3
2-ből 3-at lépünk jobbra:
![]()
(+2) + (+3) = + 5
(-2)-ből 3-at lépünk jobbra:
![]()
(-2) + (+3) = + 1
A (+3)-at a számegyenesen többféleképpen is ábrázolhatjuk úgy, hogy bárhonnan indítva egy jobbra mutató, 3 egység hosszúságú nyilat rajzolunk.
Negatív szám hozzáadása számegyenesen
0-ból 3-at lépünk balra:

2-ből 3-at lépünk balra:
![]()
(-2)-ből 3-at lépünk balra:
![]()
A (-3)-at a számegyenesen többféleképpen is ábrázolhatjuk egy balra mutató, 3 egység hosszúságú nyíllal.
Ábrázoljuk számegyenesen a következő összeadásokat!
a) (+2) + (-3) b) (-2) + (-3)
Megoldás
a) Elmegyünk a 0-ból a (+2)-höz.
Innen a (-3) hozzáadásakor 3-at kell balra lépni (ezt a nyilat a számegyenes fölé rajzoljuk.).
![]()
Tehát a (-1)-hez jutottunk: (+2) + (-3) = -1
b) A (-2) azt jelenti, hogy a számegyenesen a 0-tól balra indulunk.
![]()
Innen kell balra 3-at lépni
![]()
Így a (-5)-höz jutottunk: (-2) + (-3) = -5
Interaktív feladat